Ste vydávania chtivým autorom, ktorý
dokončil vlastné dielo (román, zbierku poviedok, zbierku básní a pod.) a
uvažuje o tom, že ho ukáže svetu? Pokiaľ áno, tento článok je určený
práve vám.
Vydávania
chtiví autori by sa mali pred vydaním vlastného diela sústrediť
predovšetkým na to, aby zozbierali čo najviac reakcií a referencií zo
svojho okolia. Mnoho autorov to skutočne robí, no často sa orientujú na
také osoby, ktoré im nemusia podať adekvátny obraz o kvalite ich
písania.
Osoby,
ktoré zvyknú posudzovať diela vydávania chtivých autorov, možno
rozdeliť do štyroch základných skupín. Sú nimi amatéri, cieľoví
čitatelia, profesionáli a podnikatelia.
Amatéri
sú ľudia z vášho najbližšieho okolia - tzn. rodinní príslušníci a
priatelia. Títo ľudia síce neštudovali literatúru, no sú dostatočne
vzdelaní, sčítaní a prístupní na to, aby sa vášmu dielu povenovali.
Cieľoví
čitatelia sú najpravdepodobnejší kupci a percipienti vášho diela. S
vaším dielom ich spája napr. prostredie, v ktorom sa odohráva dej, alebo
vek väčšiny postáv. Ide o tzv. cieľovú skupinu čitateľov.
Profesionáli
sú ľudia, ktorí literatúru študovali na vysokej škole. Do tejto skupiny
zaraďujeme stredoškolských a vysokoškolských učiteľov slovenského
(českého) jazyka, ako aj literárnych kritikov.
No
a nakoniec podnikateľmi sú ľudia, ktorí sa starajú o vydanie vášho
diela a / alebo o jeho následný predaj. Do tejto skupiny možno zahrnúť
vydavateľov a vedúcich pracovníkov kníhkupectiev.
Mnohí
vydávania chtiví autori sa pri posudzovaní svojho diela zameriavajú len
na príbuzných a priateľov (tzn. amatérov) a vydavateľov (tzn.
podnikateľov). Tento postup sa však javí ako riskantný.
Rodinní
príslušníci a priatelia sú veľmi dôležitou skupinou, keďže vám dodávajú
motiváciu a sebavedomie. Ich referencia však nemusí mať výpovednú
hodnotu, pretože nie sú literárnymi odborníkmi.
Často
sa stáva, že príbuzní a priatelia vás vychvália do nebies a spravia z
vás hotového spisovateľa, zatiaľ čo vydavateľ vás bez milosti odmietne.
Toto odmietnutie potom bolí viac, než by bolieť malo.
Kontakt
s vydavateľom ako jedným z konečných článkov na ceste za vydaním diela
je veľmi dôležitý. Pokiaľ sa na tento kontakt dostatočne nepripravíte a
vydavateľovi predložíte neadekvátne posúdené dielo, môže sa stať, že
vydavateľ vás nabudúce odmietne aj bez toho, že by vaše ďalšie dielo
čítal.
Zatiaľ
čo výhradná orientácia na amatérov a vydavateľov je pre absolútnu
väčšinu vydávania chtivých autorov veľkým hazardom, sústredenie na
zvyšné skupiny posúdenia schopných ľudí býva istotou.
Prvou
istotou sú referencie od vašich budúcich potenciálnych čitateľov.
Niekoľko zástupcov cieľovej skupiny vám môže prezradiť, či ste ich
prirodzené prostredie a problémy vystihli dobre, alebo zle.
Druhou
istotou sú profesionáli - učitelia materinského jazyka. Tieto osoby sú
nielen literárnymi odborníkmi, ale veľmi často aj literárnymi
milovníkmi, ktorí prečítali množstvo kníh a vyznajú sa v literárnych
žánroch, umeleckých prostriedkoch a literárnych trendoch. Posúdenie od
takýchto osôb vám môže len pomôcť - môže vás vrátiť späť na zem a
otvoriť vám oči, alebo vás môže podporiť a povzniesť na vyššiu úroveň.
Treťou
istotou sú vedúci pracovníci kníhkupectiev. Tieto osoby mávajú výborný
prehľad o predajnosti a čitateľskej úspešnosti toho a onoho žánru, takže
vám dokážu naznačiť, či by sa vaše dielo mohlo ujať ako originálne,
alebo naopak či by muselo zápasiť so stovkami podobných konkurentov.
Na koho sa teda obracať s prosbou o posúdenie vášho diela?
Začnite
rodinou a priateľmi, neskôr prejdite k zástupcom cieľovej skupiny
čitateľov a následne sa zamerajte na učiteľov materinského jazyka. Ak
vám viacero učiteľov slovenčiny (češtiny) povie, že máte talent a že z
vašej knihy by po úpravách niečo bolo, svoju pozornosť môžete upriamiť
na vedúcich pracovníkov kníhkupectiev. No a ak by ste uspeli aj u týchto
osôb, vydanie vášho diela bude zrejme len otázkou času.
Samozrejme,
pokojne môžete postupovať aj iným spôsobom - napr. práve tým
najčastejším, ktorým je orientácia iba na známych a vydavateľov. Pri
tomto postupe však riskujete, že prípadným nezdarom si u vydavateľa
zavriete dvere nadobro, alebo že jeho prípadné odmietnutie vezmete
osobnejšie, než by ste mali.
Martin Užák | 21.09.2013
Martin Užák | 21.09.2013