Na Slovensku a v Česku nie je ghostwriting až natoľko známy, aby široká verejnosť dokázala oceniť či prinajmenšom pochopiť, o čo v ňom ide a ako jej môže pomôcť. Väčšina ľudí nemá ani základné povedomie o tom, čo ghostwriting je a ako ho môžu využívať vo svoj prospech v rôznych oblastiach a sférach života.
Týmto
článkom reagujem na úvahu napísanú v súvislosti s prípadom televíznej
reportérky Wendy Bellovej, ktorá bola v marci tohto roka prepustená zo
svojho zamestnania po tom, čo na sociálnej sieti zverejnila kontroverzné
komentáre s rasovým podtextom. V tejto úvahe som vyjadril svoje presvedčenie o tom, že Bellová by sa do týchto problémov nedostala, ak by využívala služby ghostwritera. Ako to ale funguje na sociálnych sieťach?
Ghostwriter
na sociálnej sieti má prístup k osobného profilu osobnosti, ktorá si ho
najala, a je platený za to, aby písal v jej mene. S osobnosťou má
uzatvorenú zmluvu s obvykle vysokou pokutou alebo ďalšími formami
právneho postihu pre prípad, že by prezradil svoju identitu. Je
oboznámený s tým, čo má a čo nemá zverejňovať, ako by mal v mene
osobnosti vystupovať, na aké témy sa má zameriavať. Do svojej práce
vkladá skúsenosti s písaním pútavých a ľahko predajných textov, takže
akákoľvek známa osobnosť vďaka nemu pôsobí veľmi uhladene, nerobí
gramatické chyby a prezentuje sa ako autorita s dobrými vyjadrovacími
schopnosťami.
Využitie
ghostwritingu na sociálnych sieťach je pre niekoho možno prekvapivé
zistenie, faktom ale je, že je to bežná prax verejne známych osobností.
Pokiaľ si myslíte, že za všetkými komentármi vášho obľúbeného herca,
speváka, športovca alebo iného známeho človeka stojí len on sám, nemusí
to byť pravda.
Jedným
príkladom za všetky je americký herec a režisér George Takei. Ten
dominuje na sociálnej sieti Facebook ako málokto. K príspevkom jeho stránky
na tomto sociálnom médiu sa v súčasnosti hlási bezmála desať miliónov
ľudí, pričom jeden až tri milióny na ne aj reagujú, čím len dotvárajú
jednu z najaktívnejších stránok svojho druhu na Facebooku. Ale ako už
zrejme tušíte, Takei túto stránku nevedie sám.
V
lete 2013 vysvitlo, že o niektoré vtipné vyhlásenia a komentáre Georgea
Takeia na jeho stránke na Facebooku sa stará ghostwriter Rick Polito,
ktorý sa preriekol pri rozhovore s blogerom Jimom Romeneskom. Polito
uviedol, že za každé vtipné vyhlásenie, ktoré zverejní na stránke
Georgea Takeia na Facebooku, dostáva desať dolárov. Takeiho stránka ich
pritom neraz chrlí každú hodinu a reakcie fanúšikov sa zbierajú
raketovým tempom.
Takeiovi
toto odhalenie uškodilo a mnohí jeho verní fanúšikovia boli z neho
sklamaní a nahnevaní, pretože si mysleli, že všetky príspevky píše iba
on sám a nikto iný. Polito sa to neskôr snažil zachrániť, keď vyhlásil,
že o Takeiho stránku sa v skutočnosti nestará, iba jej posiela vtipné
vyhlásenia, ktoré Takei zverejňuje.
Polito
sa Takeiovi ospravedlnil, verejné vyhlásenie však musel urobiť aj
Takei. Ten taktiež uviedol, že Polito mu iba posiela vtipné vyhlásenia,
ktoré on potom zverejňuje (na veci to však nič nemení - aj toto je
ghostwriting). Takei okrem toho uviedol, že o obsah jeho stránky sa
stará aj jeho manžel Brad Altman a niekoľko asistentov. To už je
ghostwriting ako vyšitý, a aj keď možno nie v podaní Polita, tak v
podaní týchto ostatných pánov.
Takei
na záver dodal, že komentáre sú vždy jeho. "Sú autenticky moje, to vás
uisťujem," povedal doslovne. Mnohí jeho fanúšikovia mu to však už
neverili. Koniec koncov, v ghostwritingu nie je problém písať
autenticky.
Ako
je teda vidieť, ghostwriting má uplatnenie aj na sociálnej sieti
Facebook. To ale tiež znamená, že ani na sociálnej sieti si nemôžete byť
celkom istí tým, že je to skutočne tá slávna osobnosť, ktorá s vami
komunikuje.
Z podkladov:
- Comedy writer apologizes to George Takei over ghost-writing Facebook page flap (Ethan Sacks, New York Daily News; 13.6.2013)
- George Fakei?! Takei Says That's Not Always Him on Facebook (Ryan Tate, Wired; 7.6.2013)
Martin Užák | 15.06.2016