Príspevok predostiera, v čom spočíva
nebezpečenstvo uverejňovania cudzích fotografií bez povolenia ich autorov alebo
vlastníkov, a naopak ako vyzerá postup, ktorý je správny a bezpečný.
V knihách, ba dokonca aj vo výročných správach štátnych inštitúcií a
účelových univerzitných učebniciach, sa bežne publikujú fotografie
stiahnuté z internetu bez povolenia ich autora alebo vlastníka. Je tomu
tak aj z dôvodu, že knihu dnes môže vydať každý a nie každá kniha je
určená na to, aby oslovila masy a zarobila.
V každom prípade ide o postup, ktorý je nelegálny.
Prečo?
Na
diela uverejnené na internete, vrátane fotografií, sa vzťahujú rovnaké
právne predpisy, ako na hocaké iné autorské diela. Tieto diela chráni
autorský zákon. Zákon chráni aj hocaké iné diela, ktoré na internete
uverejnené nie sú, ale pre ich použitie inými osobami je potrebné
povolenie ich autora alebo vlastníka.
V praxi
to znamená, že môžete publikovať čokoľvek, čo je z vašej hlavy. Duševné
vlastníctvo iného človeka chránia autorské práva, takže ak chcete
publikovať jeho fotografie, mali by ste si od neho vypýtať povolenie.
Povolenie
si treba vypýtať v každom prípade, v ktorom chcete v knihe publikovať
fotografie, ktoré vám nepatria (tzn. ktoré ste nefotili vy sami, alebo
ktoré zobrazujú iné osoby alebo inštitúcie). Povolenie si nemusíte pýtať
v prípade, že ide o voľne šíriteľné fotografie, ktoré možno ďalej
rozširovať. Väčšinou sa však stáva, že aj voľne šíriteľné fotografie, u
ktorých je výslovne uvedené, že ich môžete ďalej šíriť, sú voľné iba pre
osobnú potrebu a ich komerčné využitie nie je možné bez povolenia ich
autora alebo vlastníka.
K autorovi alebo
vlastníkovi fotografie uverejnenej na internete sa môžete dostať po tom,
ako kontaktujete správcu stránky, na ktorej ste fotografiu našli. Ak
správca stránky má kontakt na autora alebo vlastníka fotografie, môže
vám ho poskytnúť. Často sa však stáva, že ani vlastník stránky, na
ktorej je fotografia uverejnená, informáciu o pôvode fotografie nemá.
Takýchto prípadov je oveľa viac a vo všeobecnosti znamenajú, že nájdenie
fotografie na internete vám vôbec nezaručuje, že sa dopátrate k jej
pôvodcovi alebo vlastníkovi.
Ak sa vám k
autorovi alebo vlastníkovi fotografie podarí dopátrať, povolenie môžete
dostať zdarma. K fotografii potom dopíšete frázu "s láskavým dovolením
X. Y.", kde "X. Y." je meno a priezvisko jej autora alebo vlastníka. Ak
však autor alebo agentúra, ktorá ho zastupuje, bude od vás za
uverejnenie fotografie požadovať nejaký poplatok, nemáte inú možnosť a
musíte ho zaplatiť, inak sa k povoleniu nedostanete.
Súhlas,
ktorý je na uverejnenie cudzej fotografie potrebný, môže mať rôznu
formu. Niekedy postačuje ústny súhlas, je však lepšie trvať na písomnom
súhlase, ktorý možno ďalej dokladať, prípadne nechať overiť u notára.
Tak alebo onak je vítané, ak je súhlas autora alebo vlastníka fotografie
zaznamenaný.
Na uverejnenie cudzej fotografie
vo vlastnej knihe si musíte pýtať povolenie z viacerých dôvodov. Prvým
je čestnosť, ktorá by vám mala hovoriť, že vo vlastnej knihe nechcete
mať ukradnuté fotografie. Ďalším dôvodom je autorský zákon, ktorý je
potrebné dodržiavať. Iným dôvodom sú obchodné účely - mnohí tomu často
neveria, ale aj fotografie sú veľký biznis, v ktorom sa nič nerobí
ledabolo. Ďalším dôvodom je napr. možnosť dať autorovi alebo vlastníkovi
fotografie skontrolovať, či neplánujete zverejniť fotografiu, ktorá by
mohla znižovať jeho vážnosť. Ak by to totiž fotografia robila, autor
alebo vlastník fotografie sa s vami môže súdiť ani nie preto, že nemáte
povolenie, ale v prvom rade preto, že fotografia ho uráža. V tomto smere
je dobré nebrať si príklad napr. z bulváru, ktorý cielene vyhľadáva
hanlivé zábery a vopred počíta so zaplatením pokuty alebo odškodného,
popri ktorom stále zarobí.
Rovnako tak treba
pamätať na to, že pri uverejňovaní fotografií nerozhoduje, či ste
uviedli alebo neuviedli zdroj, na ktorom ste fotografiu našli. Aj tu si mnohí často myslia, že im stačí uviesť napr. internetovú stránku, z ktorej fotografiu stiahli.
To však nestačí, pretože je možné, že aj internetová stránka, z ktorej
bola fotografia prevzatá, nemá povolenie na jej zverejnenie (inými
slovami: stránka sama ju niekde ukradla).
Príklad z praxe
Pre praktickejšie vysvetlenie týchto odporúčaní poukazujem aj na konkrétny príklad, a síce knihu Rock Club očami štamgastov, v ktorej sa nachádza viac ako 300 cudzích fotografií od takmer 130 osôb.
Pri
tejto fotograficky náročnejšej konštelácii knihy bolo samozrejmé, že
povolenia na uverejnenie fotografií sa zháňali priam automaticky.
Fotografie sa preto roztriedili a priradili ku konkrétnym osobám, ktorým
sa hromadne rozposlali elektronickou poštou. Niektorí protagonisti sa
ozvali do hodiny, iní do týždňa alebo mesiaca, mnohí ďalší sa neozvali
nikdy. Do knihy nakoniec boli vložené iba tie fotografie, ktoré boli
protagonistami odsúhlasené. Mnohé iné fotografie, ktoré protagonisti
nechceli uverejniť, boli s úctou k ich vyjadreniu vyradené.
Kniha
teda vznikla na základe takmer 130 súhlasov, ktoré boli uchované v
elektronickej forme. Žiadny protagonista nepožadoval za uverejnenie
svojich fotografií poplatok, v závere knihy bola preto zaradená časť "K
ilustráciám", v ktorej je každá cudzia fotografia pomenovaná a doplnená
floskulou "s láskavým dovolením".
Pre veľký
počet fotografií a ich autorov alebo majiteľov išlo o postup, ktorý bol
mimoriadne náročný a zdĺhavý. V konečnom dôsledku ale priniesol svoje
ovocie, pretože ani po rokoch od zverejnenia tejto knihy plnej
odvážnych, priam excentrických fotografií, sa neobjavila ani jedna
jediná sťažnosť, ktorá by hovorila o tom, že v knihe sa nachádza cudzia
fotografia, ktorej uverejnenie nebolo povolené.
Bez
sťažností nieto žiadnych problémov, žiadnych nemilých prekvapení,
žiadnych pokút, či žiadnych súdnych konaní. A práve o to pri citlivej
záležitosti uverejňovania cudzích fotografií vo vlastnej knihe ide.
Ak
sa teda chystáte vydať knihu s cudzími fotografiami, určite si dajte
záležať na tom, aby ste získali povolenie na ich uverejnenie. Vyhnete sa
tak mnohým problémom, ktoré by pri nelegálnom uverejnení mohli
vzniknúť.
Martin Užák | 12.06.2015
Martin Užák | 12.06.2015